Spelmarknadsutredningen föreslår ett reklamförbud för nätcasinon mellan 06 till 21 varje dag. Regeringen ser just nätcasino som ett stort riskspel och det är just därför som man vill strypa möjligheterna för nätcasino ytterligare.

Spelreklamen har varit på tapeten flera gånger tidigare och även om reklamen minskat kraftigt sedan spelregleringen i Sverige infördes så jobbar spelbolagen fortfarande hårt med reklam i både TV, radio och andra kanaler. I takt med att spelreklamen minskat så har också reklamen för Spelpaus.se och liknande hemsidor som informerar om spelberoende ökat rejält.

– Den aggressiva marknadsföringen av nätkasinon behöver begränsas kraftigt. Därför är det väldigt bra att vi nu har ett konkret förslag på vårt bord, säger Shekarabi till Aftonbladet.se.

Förslaget om förbudet mot reklam föreslås att gälla mellan 06 till 21 i TV, radio och videoplattformar men man nämner också att det bara är ett av förslagen som diskuterats och att man är öppna för andra alternativ. Ett av de andra förslagen är att kategorisera olika spelformer i risknivåer där casino ses som en av spelformerna med högst risk enligt regeringen.

Betssons VD kritisk till förslaget

Betssons VD, Pontus Lindwall, är kritisk till förslaget och kallar det för beklagligt. Han tror att ett sådant förbud skulle kunna skada spelarna i det långa loppet och att just spelreklamen är det som skiljer spelbolagen med licens mot de otillåtna aktörerna. Spelbolag utan svensk licens har inte möjlighet att marknadsföra sig mot traditionellt vis men har ändå fått ett stort fäste i Sverige och rapporter visar att stora summor spelas hos spelbolag utan licens.

– Det har varit det som skiljt oss från olicensierade bolag, att vi kunnat marknadsföra oss. Men om vi nu inte ens kan göra det, då är det inte mycket kvar av oss och vi får väldigt svårt att hålla emot mot den oreglerade marknaden, säger Lindwall till DN.se.