Under gårdagskvällen skulle Champions League stå värd för underhållningen i många hushåll runt om i Sverige, men till majoritetens besvikelse så hade väldigt många problem med att logga in på streamingtjänsten. Det dröjde närmare en halvtimme innan de flesta kunde ta del av någon av de många matcherna. Betaltjänsten ber om ursäkt och ger sin förklaring.

Intresset var enormt

För många fotbollsfantaster runt om i landet var gårdagen nästan en helig dag i kalendern – äntligen skulle Champions League dra igång igen. Det var en riktig kalasöppning med flera stormatcher, där exempelvis Inter tog emot Tottenham på San Siro och Atlético flög till Frankrike för att möta Monaco. Den absolut största matchen i mångas ögon skulle dock ske på Anfield, där Liverpool och Paris Saint-Germain möttes i ett riktigt gigant-möte. Avsparkstiden var satt kl 21:00 svensk tid, men när folk började logga in på sina Viaplay-konton så möttes de inte av en fotbollssändning, utan istället av olika felmeddelanden.  ”Det går inte att logga in”, ”Oj, nu blev det fel!” eller “Tekniska störningar” stod det på datorskärmen, surfplattan eller mobilen.

Kritikstormen lät sig inte vänta, och på flera sociala medier så postade folk ilskna kommentarer. Viaplay lämnade då snabbt ett offentligt meddelande som löd: “Hejsan, tyvärr upplever vi störningar med vår tjänst just nu, våra tekniker håller på att undersöka detta. Tack för visat tålamod.”. Senare på kvällen kom ytterligare information från onlinetjänsten.

Inga klara besked gällande eventuell kompensation

Viaplay lyckades alltså efter en halvtimme lösa problemen för de allra flesta och vid 22:20-tiden, när det förvisso bara återstå tjugo minuter speltid ungefär, publicerade man även en länk där folk kunde se matchen utan inloggning. Trots detta är det många kunder som är missnöjda och presschefen Fredrik Johansson förstår irritationen.

–  Vi förstår att kunderna blir irriterade när man vill se en fotbollsmatch. Det är en stor fotbollskväll med premiär för Champions League den här säsongen. Det är ett tråkigt scenario, förklarar han och berättade under gårdagskvällen att det inte bara är svenska kunder som har problem.

Det har varit problem att logga in strax före avspark, problemet har drabbat alla nordiska länder. Felsökningen har varit igång sedan dess. Man har försökt att lösa problemet så fort det går. Omfattningen är svår att säga.

Gällande någon kompensation menar Johanson dock att man inte vill uttala sig ännu, utan istället skapa sig en klar bild. På twitter har Viaplay valt att ge lite mer info i kommentarer till upprörda tweets: “Hej, vi beklagar de bekymmer som tillkommit och genomgår nu efterarbete för att säkerställa att vi inte stöter på samma problem igen. Kompensationsfrågor hanteras individuellt, återkoppla gärna till oss per DM.”