Vi på Speltips.se fortsätter vår unika intervjuserie av framstående spelbolag på den svenska spelmarknaden och i del nummer tre så befinner sig Coolbet i fokus. Speloperatörens svenska marknadschef Robin Karlsson besvarar alla våra frågor och berättar lite mer om vad som är så speciellt med Coolbet.

Ville sticka ut från mängden

Coolbet lanserades under mitten av 2016 och redan då, berättar Karlsson, höjde vissa på ögonbrynen och undrade om det verkligen behövdes ytterligare ett spelbolag. Det estniska företaget hade dock inga planer på att skapa ett spelbolag “i samma hjulspår” som majoriten av övriga bettingsidor på marknaden, utan detta skulle bli något helt annat. Så blev det också. Istället för att använda sig av en tredjepartslösning och sedermera köpa/feeda in odds från en leverantör så skapade Coolbet en egenutvecklad plattform med helt egna oddsättare. På så sätt är utbudet verkligen unikt och man har bland annat en väldigt säregen och fascinerande “Skapa ditt spel“-marknad. Marknadschef Karlsson förklarar hur man också har höga odds i allmänhet, men dessutom tillhandahåller många andra spektakulära funktioner.

– Ofta är just våra höga odds det spelare först lägger märke till, men vi har också en hel del andra unika funktioner som att du ex. på vår sajt kan följa alla inkommande spel och se omsättningen samt spelfördelning inför matcher. Nyss nämnda funktioner handlar om det för oss så viktiga begreppet transparens och det är något vi brinner för och tycker behövs i branschen. Vi ska heller inte glömma bort vårt stora utbud där vi ex. har odds ner till Hockeytvåan samt div. 4 i fotboll, klarlägger han.

Just omsättnings- samt spelfördelningskartan är riktigt intressant. Här kan du alltså se på vilken sida det placeras flest spel samt var det placerats största totalsumma. Här nedan syns en bild på hur det kan se ut:

Ett ansvarsfullt spelbolag

“Stay Cool, Bet Responsibly” lyder Coolbets slogan och man vill verkligen understryka att spelmissbruk är en viktig fråga hos spelbolaget. Tanken är – för att citera hemsidan – att “våra kunder ska hålla sig coola och spela ansvarsfullt”. Man vill således att kunderna ska kunna ha tillgång till en innovativ och transparent bettingsida, men samtidigt känna sig trygga i sitt spelande. Karlsson redogör för hur man redan innan omregleringen hade flera vitala verktyg på plats och att man ständigt fortsätter belysa viktigt av ansvarsfullt spelande.

Tre snabba frågor

En kupong med totaloddset @4136.36. Den gav ungefär 50 000 kr till den lyckosamma vinnaren.

Man har många satsningar pågående hela tiden, men Karlsson förklarar att en hel del krut kommer läggas på vårens start av den svenska fotbollen.

Ett kryptiskt “vi får se” är allt vi får till svar.