Speltips.se har gjort en granskning av bettingsidors närvaro och följare i sociala medier såsom Facebook, Twitter, YouTube och Instagram. Det har visat sig att det skiljer sig kraftigt hur aktiva spelbolagen är med att marknadsföra sig i sociala medier. I granskningen har vi endast jämfört bettingsidor med svensk spellicens och inte andra stora utländska aktörer.

Sociala medier har kommit att spela en allt större roll för marknadsföringen i allmänhet och marknadsföring online i synnerhet. Företag i alla sektorer har flockats till sociala medier för att bättre kunna nå sina kunder på ett smidigt och effektivt sätt. En stor fördel med sociala medier är också att det går att interagera med befintliga och potentiella kunder. I den här artikeln tittar vi närmare på hur spelbolag arbetar på sociala medier och särskilt vilka bettingsidor som gör det bäst. Vissa bettingsidor började använda sociala medier redan för mer än tio år sedan och därefter har både antalet sociala medier och de bettingsudir som använder dem stadigt ökat. I vår undersökning hittade vi inget företag som inte använder sociala medier men vi hittade heller inte något spelbolag som använde alla de studerade sociala medierna på ett mycket bra sätt. Det är tydligt i vår undersökning att många spelbolag fokuserat på ett utvalt antal sociala medier men också att de bestämt sig för att inte satsa på alla sociala medier. Vi kommer i undersökningen analysera hur spelbolagen använder de sociala medier som är störst i Sverige.

Följande bettingsidor deltar i undersökningen:

  1. Betsafe
  2. Betfair
  3. Betway
  4. Interwetten
  5. Bethard
  6. Svenska Spel
  7. Unibet
  8. Betsson
  9. Expekt
  10. MrGreen
  11. Coolbet
  12. Bet365
  13. ComeOn
  14. LeoVegas
  15. NordicBet
  16. Snabbare

Topp fem i sociala medier

  • Betsafe

  • Betfair

  • Betway

  • Interwetten

  • Bethard

Vi har studerat nedanstående sociala medier och data i vår undersökning:

  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram
  • Antal Facebook-följare
  • Antal Twitter-följare
  • Antal Instagram-följare
  • Antal Tweets
  • Antal of Youtube-video visningar
  • Antal Youtube videos
  • Mest sedda Youtube video

Informationen för den här granskningen aggregerades under perioden 1:a till 5:e mars 2019. Vi gör en helt oberoende undersökning av spelbolagen.

Inte särskilt överraskande

De som följer bettingsidor i sociala medier kanske inte blir överraskade över att det är just Betsafe som tar hem förstapriset i vår granskning. Betsafe har varit väldigt kreativa när de arbetat med sociala medier och lagt stort fokus på att kommunicera med sina följare men samtidigt uppdaterat sina plattformar på ett väldigt effektivt sätt och hela tiden försett sina följare med både användbar och underhållande innehåll. Betsafe använder de största sociala medierna på ett mycket bra sätt och vi framhåller särskilt hur stor framgång spelbolaget har haft på YouTube. 

Största spelbolagen på Facebook & Twitter

Vilka är då företagen som lyckats bäst på en av de mest dominerande sociala medierna, nämligen Facebook. Vilket spelbolag har flest antal följare på Facebook och vilka är de som följer. Bet365 är den bookmaker som ligger först på Facebook just nu med sina otroliga 1.8 miljoner följare och de följs av Unibet med 900 000 följare. Sedan kommer Betway med ungefär 150 000 följare, därefter kommer Svenska Spel och Betsafe. Värt att ha i åtanke är att Sveriges folkmängd är ca 10 miljoner vilket gör att det svenska företaget Unibet sticker ut.

Även på Twitter är det just Bet365 som ligger först med sina ungefär 400 000 följare och när vi följer talen på Twitter ska vi komma ihåg att Twitter har ett totalt antal användare som är färre än tio procent jämfört med Facebook. Twitter är också stora framförallt bland journalister och nyhetsintresserade personer men sport är också nyheter, Twitter är med andra ord högst relevant även för spelbolag.  Även på Twitter belönas bettingsidor av att ha varit ute tidigt, vilket är en genomgående framgångsfaktor i vår granskning. Bet365 följs av Betfair och Unibet på Twitter som med sina andra- och tredjeplatser ligger nära varandra i antal följare.

Antal följare Facebook

  • Bet365 – 1 823 345

  • Unibet – 863 669

  • Betway – 154 935

  • Svenska Spel –  99 461

  • Betsafe – 78 686

Antal följare Twitter

  • Bet365 – 382 000

  • Betfair – 158 000

  • Unibet – 132 000

  • Betway –  90 300

  • Betsafe – 18 700

Störst på Youtube & Instagram

På YouTube är Betfair dominanten. Betfair visar upp över 36 miljoner unika visningar av sina videos och det är häpnadsväckande många. Men å andra sidan var Betfair på plats på YouTube redan 2006 så de har haft många år på sig att förstå mediet samt samla ihop visningar. Betfairs lysande framgångar på YouTube är också det som gör att de hamnar på en total andraplats i vår granskning av spelbolag i sociala medier.

Bilden av bettingsidor på Instagram är väldigt annorlunda jämfört med andra sociala medier. På Instagram visar spelbolagen inte upp sig på samma imponerande sätt som i övrigt i vår granskning. Betsafe toppar på Instagram med 52 000 följare med LeoVegas på en andraplats med drygt hälften av Betsafes följarskara. 

Instagram är ett relativt ny social media och det kan förklara varför de företag som redan är väletablerade inte lagt ned lika mycket energi där som i övriga medier. Det syns inte minst på att vissa av de spelbolag vi granskat inte ens finns på Instagram. MrGreen som kommer på sista plats i vår granskning av Instagram har bara runt 1000 följare, något som en privatperson med lite arbete kan uppnå snabbt.

Antal följare Instagram

  • Betsafe 52 400

  • LeoVegas 19 400

  • Bethard 9518

  • NordicBet 3477

  • MrGreen 1161

Antal visningar Youtube

  • Betfair – 36 038 295

  • Betsafe – 32 550 136

  • Betway – 7 379 086

  • Svenska Spel – 6 796 429

  • Unibet – 6 367 949

9 miljoner visningar

Den största videon av ett spelbolag på Youtube har hela nio miljoner visningar.

4 miljoner visningar

Den näst största videon på Youtube är av Betsafe och har fyra miljoner visningar.

Sammanfattning av granskningen

Det finns bettingsidor som hanterar sociala medier på ett mycket bra sätt och det finns de som inte gör ett lika bra jobb. Det finns de bettingsidor som helt dominerar i en social media medan de inte syns mycket i andra sociala medier. Det finns de som har en jämn närvaro i de flesta sociala medier vi granskat utan att de sticker ut i något media.

Det är mycket tydligt att vissa bettingsidor har lagt ned mycket resurser på att synas i sociala medier och inte bara varit tidigt ute med att etablera sig i sociala medier men också fortsatt att vara aktiva och gjort ett kontinuerligt bra jobb.

Slutligen finns det vissa bettingsidor som nog haft lite tur och lyckats få till en enda video på YouTube som spridits stort och fått väldigt många visningar och det har påverkat den bettingsidans plats totalt i vår granskning.